Nizozemí jako první země spustí crossmediální měření

středa, 31. března 2021, 11:00 Výzkum MediaGuru

Nizozemí se stane první zemí, která začne měřit kombinovaný dosah různých médií. Budou se na něm podílet agentury Kantar a Ipsos.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Výzkumné společnosti Kantar a Ipsos se budou podílet na crossmediálním měření v Nizozemí. Jde o první skutečně integrované měření publika na světě, které zahrne sledovanost televize, poslechovost rádia, čtenost tištěných titulů i návštěvnost internetu, a to na různých zařízeních. „Nový přístup umožní inzerentům a agenturám optimalizovat výkon mediálních kanálů – samostatně i v kombinaci v rámci mediální kampaně,“ uvedly agentury ve společném oznámení. První data z crossmediálního měření by měla být k dispozici na konci letošního roku.

Panel Focal Meter společnosti Kantar, který se už používá na deseti trzích a který měří sledovanost videoobsahu na různých obrazovkách (TV, PC, chytré telefony, tablety), se tak rozšíří o měření veškerého obsahu určeného pro prohlížení, poslech, čtení a procházení včetně platforem na vyžádání. Zavedeno bude pasivní měření poslechu rádia s využitím mobilních telefonů. Využije se k tomu panel Ipsos MediaCell, který rovněž poskytne single-source měření televize a návštěvnosti webových stránek a aplikací. Kombinovanou čtenost tištěných titulů a obsahu vydavatelů tisku na digitálních platformách bude rovněž měřit Ipsos, a to pomocí dotazníku na mobilních telefonech. Proměnou projde i stávající technologie společnosti Kantar využívaná pro měření televizní sledovanosti. Stávající panel bude nahrazen novým, v němž měření bude probíhat pomocí tabletu (Kantar People Meter 7) s využitím technologie audiomatchingu a přihlašováním panelistů pomocí aplikace.   

„Dnešní oznámení přináší novou kapitolu výzkumu publika v Nizozemí. Společnosti Kantar a Ipsos navrhly silný a efektivní přístup, který nám umožní poskytovat měření celkového mediálního publika na nizozemském trhu. Společně se nám podařilo realizovat vizi pro crossmediální řešení, které přinese hlubší vhled do mediálního chování nizozemské populace,“ uvedl Johan Smit, ředitel nizozemské NMO, která zastupuje zájmy nizozemského mediálního odvětví.

Posun ve vývoji měření sledovanosti médií vítá i český trh. „Reálné crossmediální měření je velkou inspirací pro všechny organizace typu ATO, které mediální výzkumy organizují. Úsilí holandských kolegů sledujeme několik let, cesta to nebyla lehká a jsem ráda, že jsem jim mohla dnes ráno upřímně pogratulovat. Bude zajímavé sledovat, jak se s novými daty vypořádá holandský trh," uvedla pro MediaGuru.cz jednatelka ATO Vlasta Roškotová.

V České republice probíhá měření médií prostřednictvím jednotlivých panelů pro různé mediatypy. V propojování měření offline a online obsahu je nejdále měření TV a videoobsahu (crossplatformní měření videoobsahu). 

Měření na jednom panelu vyvíjí společnost Median ve svém projektu AdMeter, který měří sledovanost TV, poslechovost rádií a návštěvnost internetu, jde ale zatím o menší vzorek. Nástroji pro měření kombinovaného zásahu disponují i mediální agentury. Žádný trh ale zatím nedošel do podoby měření, které se teď začíná rozjíždět v Nizozemí.

-mav-